2012 yılında 6 milyar TL gelir elde eden teknoloji marketleri pazarında Türk malı ürünlerin oranı yüzde 5 bile değil. Tamamen Türkiye’de üretilen teknolojik ürünler yok denecek kadar az. Yerli markaların etkili olduğu tek ürün grubu ise yüzde 40’a varan oranla bilgisayar.
Teknoloji marketlerindeki Türk malı ürünlerin azlığına dikkat çeken Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir, 8 büyük şirketin rekabet ettiği organize teknoloji perakendeciliği sektöründe yerli markaların en etkili olduğu ürün grubunun dizüstü ve masaüstü bilgisayarlar olduğunu kaydeden Kılınç, bu iki grupta yerlilerin pazar payının yüzde 40’a ulaştığını söyledi.
Ülkemizde beyaz eşya kategorisinde yerli markaların büyük bir üstünlüğü olduğunu belirten Erdemir, “Ancak teknoloji marketleri ağırlıklı olarak elektronik ürün satışını gerçekleştirdiği için beyaz eşya hariç tutularak bir değerlendirme yapılması gerekiyor. Bu çerçevede baktığımızda teknoloji marketlerinin satışlarındaki Türk markalı ürünlerin üçe ayrıldığını görüyoruz. Bunlar yurt dışında, özellikle Uzak Doğu’da üretilenler, Türkiye’de montajı yapılanlar ve büyük kısmı Türkiye’de üretilenler olarak sıralanıyor. Bu açıdan, teknolojik ürünlerde “Made in Turkey” ibaresini yerli markalarda bile göremeyebiliyoruz” dedi.
Türk markaların cep telefonu, tablet, fotoğraf makinesi, kamera ve bilgisayar parçaları gibi ürün gruplarında etkili olmadığını belirten Erdemir, “Yerli markaların en etkili olduğu ürün gruplarını masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar, aksesuarlar, küçük ev aletleri, navigasyon ve uydu sistemleri, televizyon, güç kaynakları ve antivirüs yazılımları oluşturuyor. Dizüstü pazarında yerli markalar yüzde 20 civarında bir paya sahip. Bu pazarın 20’den fazla yerli ve yabancı oyuncusu olduğu düşünüldüğünde, bu oranın iyi sayılabilecek bir seviyede olduğunu söylemek de mümkün. Masaüstü bilgisayarlar kategorisinde ise yerli markaların pazar payı yüzde 40’a varıyor. Bilgisayar kategorisindeki bu yüksek oranlara rağmen yerli markaların teknoloji marketlerinin cirolarındaki payı yüzde 5’i ancak buluyor” dedi.
“Marka yatırımına özen gösterilmiyor”
Teknoloji marketlerindeki Türk malı ürünlerin oranının az olmasının yerli markaların üretim altyapısını geliştirme önceliğinden kaynaklandığını vurgulayan Erdemir, “Bu da marka yatırımına yeterli özenin gösterilememesini beraberinde getiriyor. Yabancı şirketler marka değerine ve marka bilinirliğine büyük yatırımlar yapıyor. Bu durum doğal olarak yerli ürünlere olan talebi de etkiliyor. Çünkü tüketici nezdindeki marka algısı aslında fiyatı belirleyen en önemli unsurlardan birini oluşturuyor. Güven, kalite, itibar algıları yüksek bir markayı kullanmanın tatmini, aynı ürün için daha fazla ödemeyi kabullenmeyi de sağlıyor. Durum böyle olunca, yerli ürünler ne kadar iyi olursa olsunlar, global markalar karşısında 1-0 yenik başlıyor” dedi.