Stuff

Türkiye'de mobil internet yüzde 106 büyüdü

Türkiye’nin mobilite konusundaki gelişimi devam ediyor. BTK’nın yayınladığı veriler, 3G abonelerinin ve kullanımın büyük ölçüde arttığını gösteriyor

Türkiye teknolojik yenilikleri ilk benimseyen ülkelerden biri olmasa da, süreç başladığı zaman bunun hakkını vermesini biliyor. 3G de ülkemize bir hayli geç gelmişti ancak bu abone sayısının ve kullanım oranının çığ gibi büyüdüğü gerçeğini değiştirmiyor.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), 2012’nin son çeyreğine dair mobil iletişim verilerini yayınladı.  Raporun en dikkat çekici verisi, mobil internet ve 3G kullanımındaki dev artış. 2011’in son çeyreğinde 31,375,507 olan 3G kullanıcılarının sayısı, 2012’nin aynı döneminde 41,798,432’ye ulaştı. Edge (2G) için 2011’de 6,454,801 olan kullanıcı sayısı %33 artış göstererek, 2012’nin dördüncü çeyreğinde 12,161,900 olarak kaydedildi.  3G kullanıcı sayısı, her geçen yıl 2G’den yeni kullanıcılar kazanarak büyümeye devam ediyor. Altyapı yatırımlarının artması ve buna paralel olarak kapsama alanının artırılması, 3G kullanıcı sayısının artmasındaki en büyük etken olarak öne çıkıyor.

Karşılaştırdığımız iki yıl arasında değişen tek şey kullanıcı sayıları olmadı. Mobil internet hızının ve uygulamaların artması, indirilen verinin miktarını da doğrudan etkiledi. 2011 yılında 10,458 TB olan veri kullanımı %108 artış göstererek 21,590’a ulaştı. Dizüstü bilgisayarların ‘tam anlamıyla’ taşınabilir olması ve yine tablet kullanımının da henüz çok büyük olmasa da bu oranda etkili olduğunu söyleyebiliriz.

2G’den 3G’ye geçiş sürüyor
2012 yılının başına kadar 3G’nin kapsama konusunda ciddi bir eksikliği vardı. 3G abonesi olmanıza rağmen, çoğu zaman 2G ile mobil internet kullanabiliyordunuz. Kapsama alanının genişlemesi, 2G kullanıcı sayısı ile ters orantılı bir reaksiyon oluşturdu. Şu an 3G’den 2G’ye ‘düşüşlerin’ son derece azaldığını söyleyebiliriz. Bu da, 3G’nin kapsama sorunları nedeniyle 2G’de kalan kullanıcılarının büyük bir bölümünü yeniden düşünmeye itti.

2011’de 33,9 milyon kullanıcının tercih ettiği 2G, 2012’nin son çeyreğinde 8 milyon kullanıcı kaybederek 25,9 milyona geriledi. 2G’den ayrılan kullanıcıların hepsi ve bunun yanı sıra 2,4 milyon yeni kullanıcı 3G’ye geçti.  Böylece 2011’de 31,4 milyon olan 3G kullanıcı sayısı 41,8 milyona yükseldi.

Türkiye henüz potansiyeline ulaşmadı
Veriler her ne kadar başarılı görünüyor olsa da, Türkiye henüz mobil anlamda potansiyeline ulaşmış değil. Nüfusun %89,50’si mobil cihaz kullanıyor ve bu oran 2011’e kıyasla göre %1 oranında artmış durumda. Bu hiç de kötü bir oran değil, nüfusun neredeyse %90’ının mobil kullanıcı olması, hakkında övünülecek bir şey. Ancak orada hala %10’luk bir kesim olduğu ve mobil penetrasyona katılabilecekleri göz ardı edilmemeli.

Öte yandan kontörlü hatların internet kullanımında eksik kaldığı gerçeği de söz konusu. 2012 yılında mobil kullanıcıların %38,4’ü faturalı hat kullanıyorken, %61,60’ı kontörlü hat sahibiydi. 2011’de 3 milyon kontörlü hat kullanıcısı faturalı hatta geçiş yaptılar. Faturalı hatlardaki uygun fiyatlı ve internet dahil paketler, faturalı hat sahiplerinin daha kolay bir biçimde mobil internet kullanıcısı haline getiriyor. Kontörlüden faturalıya geçiş yapan kullanıcıların büyük bir bölümünün bunu mobil internet için yaptığı da bir diğer gerçek.

Lider hala Turkcell
Mobil pazarın abone sayısı artarken, numarasını farklı operatörlere taşıyan kullanıcılar da pazarın gidişatını etkiliyor. Abone sayısı bakımından pazarın lideri olan Turkcell’in payı %51,90 (2012 son çeyrek). Turkcell lider olmasına karşın, abone sayısı artmayan tek operatör. 2011’in son çeyreğinde pazar payı %52,87 olan operatör, 2012’de payının %0,97’sini Vodafone ve Avea’ya kaptırdı.

Genel olarak GSM operatörlerinin pazar paylarında çok büyük bir artış söz konusu değil. 2011’de pazarın %19,54’üne sahip olan Avea, 2012’yi %19,93 pazar payı ile bitirdi. Pay artışı bakımından liderlik unvanı ise Vodafone’un. 2011’in son çeyreğinde %27,59 olan pazar payını %0,58 oranında artırarak %28,17’ye çıkardı.