Türkiye'de 2 milyonu aşkın kişi PayPal kullanıyor

İnternet üzerinden güvenli alışveriş konusunda yardımcı birçok ödeme sistemi bulunuyor. Bunların başında ise PayPal geliyor. Sistem, dünya üzerinde 190 farklı pazarda hizmet veriyor ve Türk Lirası da dahil 26 farklı para birimiyle ödemelere olanak sağlıyor. Çevrimiçi ödeme sistemi PayPal’ın Türkiye Ülke Direktörü Kıvanç Onan ile PayPal ve BattleHack hakkında konuştuk.

Onur Binay

Öncelikle kısaca sizi tanıyabilir miyiz?

Kariyerime UBS AG İsviçre’de başladım. Daha sonra sırasıyla UBS ve AT Kearney New York ofisleri ve ardından American Express strateji bölümünde direktör olarak görev aldım. 2008 yılında Türkiye’ye dönerek Deloitte İstanbul ofisi strateji danışmanlığı bölümünde kıdemli müdür olarak finans, telekom ve tüketici işleri sektörlerinde hizmet verdim. Columbia Business School MBA ve İstanbul Teknik Üniversitesi işletme mühendisliği mezunuyum. 2010’dan bu yana Paypal Türkiye Ülke Direktörü olarak kariyerime devam ediyorum.

143 milyon aktif kullanıcısı bulunan PayPal’ın nasıl işlediğinden bahsedebilir misiniz?

PayPal ile finansal bilgilerinizi satıcı ile paylaşmadan, yurt içinde veya yurt dışında PayPal’ı destekleyen binlerce işyerinde sadece e-posta ve şifrenizi kullanarak alışveriş yapabilirsiniz. Bunun için yapmanız gereken bir PayPal hesabı açıp, o hesaba mevcut kredi veya banka kartınızı bağlamak. Kartınız yoksa veya mevcut kartınızı kullanmak istemezseniz, PayPal Nakit Kart’ı da kullanabilirsiniz. Üstelik satın aldığınız bir ürün elinize ulaşmaz veya tanıtımından farklı çıkarsa “PayPal Alıcı Koruması” ile yüzde yüz para iadesi alabilirsiniz.

Türkiye’de kaç kişi PayPal hesabı kullanıyor?

PayPal’ın Türkiye’de şuan 2 milyonun üzerinde kullanıcısı var ve 4 binin üzerinde iş yeri ile hizmet veriyor.

“BANKA VEYA KREDİ KARTI OLMADIĞI İÇİN PAYPAL HİZMETLERİNDEN YARARLANAMAYAN KİTLEYE ÖZEL PAYPAL NAKİT KART’I SUNDUK”

Peki Türkiye’deki kullanım oranlarından memnun musunuz?

Türkiye‘de genel olarak e-ticareti tecrübe etmiş 8 milyon kişi olduğunu tahmin ediyoruz. Bu açıdan mevcut durumda ulaştığımız tüketici sayısı yüzde 30’larda. Kullanıcıların iş yerlerinde bizi daha sık tercih etmesi için ortaklarımızla çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Çalışmalarımız bizim için e-ticaret pazarı, internetten alışverişin yaygınlaşması ve yeni kullanıcıların sektöre kazandırılması adına oldukça önemli. Bu amaçla geçtiğimiz şubat ayında banka veya kredi kartı hesabı olmadığı için PayPal hizmetlerinden yararlanamayan kitleye özel PayPal Nakit Kart’ı sunduk.

PayPal Nakit Kart’ın kullanıcılara sunduğu olanaklar nelerdir?

Kullanıcılar, yurt içinde veya yurt dışında, hem internet üzerinden hem de sokaktaki mağazalardan PayPal Nakit Kart ile sorunsuzca alışveriş yapabiliyor. Bu kart, Migros, TeknoSA, PTT veya paypal.com/nakit web sitesinden temin edilebiliyor.

PayPal Nakit Kart, internet üzerinden yapılan birkaç dakikalık kullanıma açma işleminin ardından alışverişe hazır hale geliyor. Ön ödemeli sistemi sayesinde herhangi bir banka hesabına bağlı olmadığından, kartı edinmek için yalnızca kimlik, iletişim ve adres bilgilerinin web sitesi üzerinden girilmesi yeterli oluyor. Diğer ön ödemeli kartlarda bulunmayan çevrimiçi hizmetler kapsamında, karttaki bakiyenin görüntülenmesi veya harcamaların kontrol edilmesi gibi işlemler de rahatlıkla gerçekleştirilebiliyor.

Türkiye’den edinilen bir PayPal Nakit Kart, yurt dışında da kullanabiliyor mu? Kullanıldığı zaman ise ekstra bir ücret alınıyor mu?

PayPal Nakit Kart, MasterCard geçen tüm noktalarda, yurt içinde ve yurt dışında olmak üzere, sorunsuzca kullanılabiliyor. Kart ile harcama yapabilmek ve TEB ATM’lerinden para yüklemek için ise bir ücret alınmıyor.

“SİSTEMDEN GEÇEN İŞLEMLERLE ÖĞRENEN VE KENDİNİ YENİLEYEN BİR ANTİ-DOLANDIRICILIK SİSTEMİNE SAHİBİZ”

Paypal çevrimiçi bir sistem olduğundan kullanıcıların en çok şikayet ettiği problemlerin başında dolandırıcılık geliyor. Bunun için şirket olarak aldığınız özel güvenlik önlemleri var mı?

Kullanıcılar, yetkisiz işlem durumlarında her zaman PayPal’da yüzde 100 koruma altındadır. Ayrıca satın aldıkları bir malın gelmemesi ya da yanlış bir ürün gelmesi durumunda ise paralarının iadesi mümkün. Aynı şekilde satıcılar içinde benzer koruma programımız var.

PayPal olarak kullanıcıların finansal bilgilerini saklı tutarak, tanımadıkları bir siteden alışveriş yapmaları halinde duyacakları endişeleri ortadan kaldırıyoruz. Dolandırıcılık sitelerine karşı özel algılama araçlarımız olduğu gibi bu siteleri belirlemek ve kapatmak için çalışan elemanlarımız da var. Phishing’i (kişisel bilgileri çalmak üzere tasarlanmış sahte siteler) engellemek için ise birçok farklı önlem alıyoruz. En önemlisi, sistemden geçen işlemlerle öğrenen ve kendini yenileyen bir anti-dolandırıcılık sistemine sahibiz.

Sahte siteler ve kimlik hırsızlığına karşı yapılanmış sektörel organizasyonlar ile ortaklaşa çalışmalar yürütüyoruz. En büyük yatırımımız da her sene bu alandaki araştırma ve geliştirmelere gidiyor.

Kullanıcılara Paypal hesaplarını korumaları için ne gibi güvenlik önlemleri almalarını öneriyorsunuz?

Çevrimiçi alışverişte güvenlik söz konusu olduğunda kullanıcılar, belirli bir bilince sahip olmalı. Kullanıcıların çevrimiçi alışveriş yaptıkları siteleri iyi araştırmaları, güvenilir ve tanınmış ödeme seçenekleri olduğundan emin olmaları ve kullandıkları ödeme metodları ile ilgili gelen e-posta ve mesajların orijinal olduğunu kontrol etmeleri gerekiyor.

Biz, kullanıcılarımızla her zaman ad ve soyadlarını kullanarak iletişime geçiyoruz. Hiçbir zaman onların problemlerini çözmek için bir form ya da dosya indirmelerini talep etmiyor; PayPal hesapları dışında bir ödeme yapmalarını, kredi kartı bilgilerini, güvenlik sorularının cevaplarını ya da kimlik numarası gibi kişisel bilgilerini de istemiyoruz. PayPal’dan gelen e-postaları hesabınıza bağlanarak teyit edebilirsiniz.

“2014’TEN İTİBAREN MOBİLLEŞEMEYEN SİTELER, TÜKETİCİ TERCİHLERİNİN GERİSİNDE KALACAK.”

İnsanlar artık akıllı telefonlarındaki NFC (Yakın alan iletişimi) ile yaptıkları alışverişlerin ücretini ödeyebiliyor. Siz de bunu kullanan firmalardan birisiniz. Gelecekte bizi mobil ve çevrimiçi ödemelerde ne gibi yenilikler bekliyor?

Sektörün bu alanda oldukça fazla sayıda yeni gelişmelere gebe olduğunu düşünüyoruz. NFC’nin yanında Beacon adı altında Low Energy Bluetooth olarak çalışan bir uygulama da var. Önümüzdeki dönemde özellikle perakende alanında daha birçok farklı uygulamayı deneyeceğiz. Bununla birlikte tüketicinin ihtiyaçlarına karşılık veren ve mevcut alışkanlıklarını değiştiren uygulamalar için sanırım biraz daha zamana ihtiyaç olacak.

Çevrimiçi alışveriş pazarında da davranışlar çok çabuk değişiyor. Mobil bir cihaz üzerinden satın alma oranları hızla artıyor, gelişmiş ülkelerde ise bu oran giderek yüzde 40’lara ulaşıyor. Türkiye’de ise bu oranlar, bizim kullanıcılarımız arasında yüzde 30’lara varabiliyor. Türkiye’de çevrimiçi ticaret yapan sitelerin büyük bir çoğunluğu mobile uzak veya yeni başlıyor. 2014’ten itibaren mobilleşemeyen siteler, tüketici tercihlerinin gerisinde kalacak.

Tüketici tecrübesine de giderek daha fazla önem verilecek. Türkiye’de en iyi ve en büyük ölçekli e-ticaret sitelerinde bile alışveriş tecrübesi ve check-out süreçleri dünya standartlarının çok altında kalıyor. Birçok firma, bu yıl içinde satışa dönüşüm oranlarını artırmak için yeni alışveriş akışları tasarlayacak, bunu da özellikle mobil ile uyumlu hale getirecek.

BattleHack İstanbul, boğazın ev sahipliği yaptığı ilk developer (geliştirici) odaklı etkinlik oldu. Bunun hakkında neler düşünüyorsunuz?

Geçtiğimiz sene ilki gerçekleşen BattleHack, dünya çapında oldukça ses getirdi. Bu sene San Frasisko, Miami, Sidney, Londra, Moskova, Tel Aviv gibi dünyaca ünlü ülkeler arasında Türkiye’nin de yer almasından dolayı çok mutluyuz. Bu, yarışmaya katılacak geliştiriciler için de benzersiz bir deneyim sağladı. Kazanan ekibin San Jose’deki finalde Türkiye’yi en iyi şekilde temsil edeceğine inanıyorum. Türkiye’de ise hatırı sayılır bir developer (geliştirici) potansiyeli var.

BattleHack sürecinde hiçbir geliştiriciyi PayPal bünyesine dahil ettiniz mi?

Evet, BattleHack’ten sonra PayPal bünyesinde çalışmaya başlayan geliştiriciler oldu. Hatta bunlardan bir tanesi İstanbul’daki organizasyonda bizlerle birlikteydi.