Türkiye’den ve yurt dışından e-ticaret bilişim ve finans sektörünün saygın isimlerini buluşturan, 2. E-Ticaret Konferansı ve Fuarı, Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Dr. Soner Canko’nun konuşmasıyla başladı.
İnternet kullanımının artmasıyla online alışveriş rakamlarının da son hızla yükseldiğini belirten Soner Canko, BKM veri merkezi tarafından hazırlanan çarpıcı rakamlarla Türkiye’nin e-ticaret ekosistemine ışık tuttu. “Türkiye’de nüfusun yaklaşık yarısı internet kullanırken, buradan alışveriş yapan kullanıcılarının oranı beşte birde kalıyor” diyen Canko, Türkiye’nin güçlü ödeme sistemleri altyapısı, gelişmiş güvenlik hizmetleri ve bankacılık ürünleriyle, her geçen gün e-ticarette umut verici rakamlara daha da yaklaşıldığını söyledi.
Canko’nun aktardığı BKM verilerine göre Türkiye’nin e-ticaret tablosu şöyle:
– 2009-2012 yılları arasında dünyada ödeme hacmi sadece yüzde 16 artarken, aynı dönemde ülkemizde internetten kartlı ödeme hacmi yüzde 41 arttı.
– Bugün Türkiye’de yılda 150 milyona yakın internetten ödeme işlemi yapılıyor. Bundan üç sene önce, 2010’da bu işlem sayısı yalnızca 75 milyondu; ikiye katlandı.
– Mevcut kredi kartlarının üçte birinden fazlası sanal pos’larda kullanıldı; toplam 56 milyon kredi kartının 20 milyonu ile internetten ödeme yapıldı.
– 2010’da her 100 TL’lik kart işleminin 6 TL’si internetten gerçekleştirilirken, 2013’te bu rakam 8 TL’nin üzerine çıktı. Ortalama işlem tutarı ise 171 TL’den, 197 TL’ye yükseldi.
– İnternetten ödemelerin en yoğun yapıldığı, seyahat, taşımacılık, giyim, elektronik gibi sektörlerde kartlı işlemler hızla arttı. Türkiye’de 2012 yılında 7.5 milyar TL seyahat, 750 milyon TL giyim, 4.1 milyar TL tutarında alışveriş yapıldı.
“Hedefimiz Türkiye’den 10 küresel marka çıkarmak”
Soner Canko’nun ardından kürsüye çıkan T.C Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarı Ziya Altunyaldız konuşmasına, “Küresel arenada yerleşik kuralları değiştirmeye aday bir toplulukla bir arada olmaktan memnun oldum” diyerek başladı. Global ekonomide krizlerle birlikte fırsatların da olduğunu belirten Altunyaldız, “Önemli olan bu krizleri fırsata ve kazanca dönüştürmek. Bu fırsat da artık internet ve e-ticarette. Bilgi su gibi akıyor. Bilgiyi avantaja ve değere dönüştüren şirketler, e-ticaret oluşumları ayakta kalabiliyor” diyerek bilginin rekabet avantajı yarattığını ve tüketicinin hayatını kolaylaştırmaya yönelik kullanıldığında başarının elde edildiğini belirtti.
Altunyaldız, “2016 yılında internet ekonomisinin 4,2 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Bizim de bu perspektif doğrultusunda Türkiye olarak 2023 yılındaki hedefimiz, o tarihe kadar 10 küresel marka yaratmış olmak. Bu hedef dahilinde, yeni çıkacak markaların da yer alabileceğine inancımız tam” diyerek e-ticaret sektörüne yeni atılmış girişimcilere de umut veren bir açıklama yaptı.
IMI Conferences Genel Müdürü Meltem Karateke ise, 2. E-Ticaret Konferansı ve Fuarı’nda sektördeki büyüme ve ilerlemeyi bir kez daha gözlemlediklerini kaydederek “BKM’nin katkıları, TTNET, Paypal ve GittiGidiyor’un desteğiyle gerçekleştirdiğimiz etkinliğin tüm sektör paydaşlarını bir araya getirmesinden dolayı mutluluk duyuyoruz. İlkini geçen sene gerçekleştirdiğimiz konferansımızın önümüzdeki yıllarda bir gelenek haline geleceğini ve E-Ticaret Konferansı ve Fuarı’nda sektörü ağırlamaya devam edeceğimizi temenni ediyoruz.” şeklinde konuştu.