Stuff

İletişim teknolojilerinin geleceği masaya yatırıldı

Tüm Telekomünikasyon İş Adamları Derneği (TÜTED) Yönetim Kurulu Başkanı Adil Zafer Müftüoğlu’nun moderatörlüğünü üstlendiği ICT Summit NOW/Bilişim Zirvesi ’13’de küresel bazda değişen ekonominin çetin bir rekabeti beraberinde getirdiğini, işletmelerin ihtiyaçlarının değiştiğini vurguladı. Bu yeni düzende telekom teknolojilerinin kurumların ihtiyaçlarına cevap verme şekillerinin değiştiğini ifade ederek sektörün en önemli gündem konuları olarak geniş bant, 3G, artan data kapasitesi veri kullanımını yukarı taşırken yapılması gereken yatırımlar, regülasyonların sektöre etkileri ve hukuk ve bilişim sistemlerinin el sıkışması gereğini gösterdi. Panelde ayrıca kullanıcılar, sağlayıcılar ve düzenleyiciler tarafında önemli katılımcılar söz aldı.

İletişim teknolojilerinde yeni trendler

Huawei Türkiye Genel Müdürü Zhao Gang bilgi çağının beraberinde getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda Türkiye’deki iletişim teknolojilerinde yeni trendleri vurguladı. Huawei’nin Türkiye’de yatırımlarını artırarak sürdürdüğünü ifade eden Zhao Gang Huawei’nin Türkiye’deki yatırımları ve planladıkları yatırım projelerinden bahsetti. Türkiye’de sektörün liderlerinden oluşan iş ortakları ile önemli bir ekosistem yarattıklarını ve yarattıkları istihdamla itici güç rolü oynadıklarını vurguladı.

Sosyal ağlar, mobil teknolojiler ve bulut bilişim

Türk Telekom, Uluslararası İlişkiler ve Politikalar Koordinatörü Dr. Mustafa Aykut sektörün geleceğini belirleyecek olan üç trendi “sosyal ağlar, mobil teknolojiler ve bulut bilişim” olarak özetledi. “Bunların tümü için genişbanta ihtiyacımız var” diyerek fiber ve mobil tarafta LTE gibi teknolojilerin önemine değindi. “Nesnelerin interneti” kavramına da vurgu yapan Dr. Mustafa Aykut sandalyeden mikrofona tüm nesnelerin internete bağlanacağı, diğer nesnelerle iletişim kurabileceği, birtakım ölçümler yapabileceği bir geleceğin bizi beklediğini ifade etti. “2015 bitmeden 43 milyon araç dünyada internete bağlı olarak iletişim kurabilecek. Bunun için pek çok marka çalışmalarını sürdürüyor. Her yıl yüzde 45 artan bir datadan bahsediyoruz ve bu miktar durmaksızın artmaya devam ediyor. Bu trafik fiber dışında başka bir şeyle taşınamaz. Sabit operatörler fiber müşterilerine hizmet götürdüğü gibi LTE operatörlere de bu hizmeti götürüyor. Bulut bilişimle birlikte artık bilgilerimizi bilgisayarlarımızda, telefonlarımızda değil, bulutta saklayacağız, her zaman her yerden erişebileceğiz. Bunları sağlamak için fiber kritik önem taşıyor” dedi.

“Türkiye’de yatırımlara devam etmek istiyoruz”

Vodafone Türkiye Şebeke Direktörü Ara Yıldızlı 2006 yılından beri Vodafone’un Türkiye’ye 12 milyara yakın yatırım yaptığını bildirdi. “Türk Telekom sektörünün en hızlı büyüyen en çok tavsiye edilen operatörü olduk. Yaptığımız yatırımlar bize geri döndü. Dünyadaki Vodafone Group içerisinde örnek gösterilen uygulamalara sahibiz. Türkiye’de yatırımlara devam etmek istiyoruz. Dünyada da 4G ve artan data trafiğini karşılayacak altyapılar kurmamız gündeme geliyor” diyerek kullanıcı sayısının değil, kullanılan toplam veri miktarının önemli bir ölçüt olduğunu söyledi.

“Kurumlar arası daha fazla işbirliklerine ihtiyaç var”

Netaş, IP Multimedya Çözümleri Kıdemli Ar-Ge Direktörü Burak Şalk “Akıllı cihazların getirmiş olduğu kullanıcı deneyimi sayesinde pek çok şey yapabilir hale geldik. Kullandığımız uygulamalar, telekonferans, görüntülü konuşma gibi mobil ortamlar, herkesin bu cihazlara erişimi ciddi anlamda bant genişliği ihtiyacı doğuyor. Önümüzdeki dönemde bu bant genişliği ihtiyacı sonucunda bulut, veri merkezleri, altyapılar, 4G, LTE, ve bunlar üzerine kuracağımız katma değerli servisler yatırım yapılacak alanlar olarak öne çıkıyor. Özelikle kurumsal tarafta iş yapanların sadece telekom satmak yerine bir hikaye ve kullanıcı deneyimiyle tüketiciye gitmeleri gerekiyor. Bu alanda kurumlar arası daha fazla işbirliklerine ihtiyaç olduğunu düşünüyorum” dedi.

“Katetmemiz gereken önemli bir yol var”

BTK Erişim ve Tarifeler Dairesi Başkanı Ahmet Darıcı mobil ve sabit kategorilerde ülkemize dair veriler sundu. Ülkemizde 3 mobil operatörün 68 milyon mobil aboneye sahip olduğunu, bunun da yaklaşık yüzde 90 penetrasyon oranına karşılık geldiğini vurguladı. Sabit tarafta 14 milyon abone ile yüzde 18 civarında penetrasyona sahip olduğumuzu belirtti ve geniş bant internette abone sayımızın 20 milyonu aşmış durumda olduğunu ifade ederek “İnternet erişimine sahip hane sayısına bakarsak, 3,5-4 milyon arasında olduğunu görüyoruz. Toplam hanelerin 20 milyon olduğunu düşünürsek daha katetmemiz gereken önemli bir yol var” dedi. 3G’nin ülkemizde 2009’da kullanılmaya başlandığından bu yana 45 milyon abone sayısına ulaştığımızı bildiren Ahmet Darıcı “3G genişbant abone sayısına baktığımızda 12,5 milyon civarında abone olduğunu görüyoruz. Ülkemizde akıllı telefon sahibi sayısının 15 milyon civarında olduğunu tahmin ediyoruz. Ülkemize ithal edilen her 100 telefondan 60’ının akıllı telefon olduğunu dikkate aldığımızda bu oranın artacağını söyleyebiliriz” şeklinde konuştu.