Bu yıl Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nin sponsorları arasında Facebook da yerini aldı. Reklam verenlerin ve markaların en çok merak ettiği ve yer aldığı platformlardan biri olan Facebook Türkiye Ülke Direktörü Derya Özkaya Matraş ve Kreatif Direktör Fergus O’Hare’dan dinledik. Facebook: This is Only The Beginning oturumundan sonra Facebook yöneticilerine hikaye anlatıcılığından, yaratıcılığa markaların kitleleriyle nasıl iletişime geçebileceklerini konuştuk.
Markaların Facebook’ta kitlelerine ulaşabilmeleri için siz neler önerirsiniz?
Fergus O’Hare Her şeyden önce reklam verenlerin arkadaş canlısı ve basit bir şekilde planlar yapmalarını öneririm. İyi yaratıcılık, iyi bir metin, iyi bir tasarım gibi dünyamızdaki pek çok şey reklam için önemli. Çünkü insanlar reklamları sevmiyorlar, insanlar reklamlardan rahatsız oluyorlar bu yüzden ortaya gerçekten güzel bir şeyler çıkarmanız gerekiyor. Onların ilgisini çekecek, görmek isteyecekleri bir şey ortaya koymanız gerekiyor. Bir insanın izleyebilmek isteyebileceği bir şey ortaya çıkarmayı hedeflemeniz gerekiyor. Mesela ben golf ile ilgileniyorum diyelim. Ve bir golf klübü ile ilgili güzel bir reklam izledim. O zaman “aa ne kadar güzel bir golf klübü bu diyeceğim” benim ilgimi çekmiş ve reklamınızı yapmış olacaksınız. Hedef de tam olarak bu olmalı aslında.
Derya Özkaya Matraş Biz müşterilere son derece özel bir yerden ulaşıyoruz; onların kişisel cihazlarından ulaşıyoruz. Ve eğer farklı bir açıdan bakarsak başarılı olmak, başarıyı nasıl tanımladığınıza göre değişir. Bu yüzden de sadece sosyal medya pazarlaması, YouTube reklamı ya da Facebook reklamı bazında düşünmemek gerek. Öncelikle kullanıcı ve tüketici tarafında öngörüler oluşturmak bunun üstüne denemek gerekir. Bıkmadan deneyip öğrenmek gerekiyor.
Peki Türkiye pazarı ile ilgili görüşleriniz neler?
Derya Özkaya Matraş Türkiye gerçekten inanılmaz bir pazara sahip. Çünkü tam olarak şu anda 42 milyon kullanıcı var Facebook’ta Türkiye’den. Ve bu da %97’nin internette olduğu anlamına geliyor. Bu %97, aktif internet kullanıp, Facebook’ta yer alıyor, bir günde ortalama 15 defa bakıyorlar. Bunun 30 milyonu ise her gün gelen kullanıcı. Ve bence Facebook bütün ağlarıyla beraber sevilen bir marka; Instagram, WhatsApp ya da Messenger ile… Bu kadar çok ağ markalara müşterileriyle sürekli iletişimde olabilecekleri platformlar sunuyor.
Fergus O’Hare Bence de oldukça heyecan verici ve güzel bir pazar var Türkiye’de. Dünyada bu alanda kime sorarsanız sorun aynı şeyi söyleyecektir bence.
Çok uzun zamandır bu sektördesin sence hikaye anlatıcılığı ilk baştan bu zamana nasıl değişti, neler geçirdi?
Fergus O’Hare Aslında bazı şeyler değişti ama bazı şeyler de aynı kaldı. Mesela hala iyi bir metne, iyi bir yönetmene, iyi bir tasarıma ihtiyacınız var. Bu yüzden de neredeyse tüm yeteneklere sahip olmak gerek ve gerçekten iyi bir şeyler ortaya koymak gerekiyor. Ama önemli olan insanların size farklı bir açıdan bakabilmeleri onların dikkatini çekmek için neye ihtiyacınız olduğu. Bu yüzden şu anda onların nasıl olduğuna bakmanız gerekir, daha önce nasıl oldukları bizi ilgilendirmiyor. Mesela artık insanlar 30 saniyenin sonunu beklemiyor bu yüzden sizin onlara önceden bilgileri vermeniz gerekir, onlar bunu bekliyor. Çok daha kısa ve kolay tüketilebilen içerik istiyorlar. Ayrıca artık insanlar reklamları geçebiliyorlar, televizyonda olduğu gibi değil işler. Bu yüzden evet farklılıklar da var. Artık insanlar için kullanışlı, onların merak edeceği reklamlar olmalı. Ve asıl büyük değişim ise televizyonda insanların görmek istemedikleri, merak etmedikleri reklamlar yer alırken şimdi Facebook’ta onların dikkatini çekebilecek reklamlar yer alıyor.
Sıradaki sorum Facebook ve Kristal Elma işbirliği ile ilgili olacak. Süreç nasıl ilerledi?
Derya Özkaya Matraş Bunun bir parçası olmak gerçekten çok heyecan verici. Artık çok daha büyük bir ekibimiz var ve çok değişiklik yaptık markalar, ajanslarla işbirliği yapabilmek için. İlerleyen zamanlarda bunun çok daha büyük bir parçası olmak için elimizden geleni yapacağız ve umarım da yer almaya devam edeceğiz. Çünkü yaratıcılık gün geçtikçe çok daha önemli bir nokta haline gelmeye başladı bizim için. Çünkü çok fazla içerik üretiliyor ama büyüyebilen tüketiciye erişebilen, dokunabilen çok fazla yok. Bu, ajansların, markaların bir arada çalışmasıyla olabilecek bir şey ki Kristal Elma da burada önemini gösteriyor çünkü burada yaratıcılığın tüm kesimlerinde çalışan insanlar bir araya gelebiliyor. Biz de burada bunun bir parçası olmaktan çok mutluyuz.
Kristal Elma Festivali’ni bir cümle ile anlatacak olsanız nasıl anlatırdınız?
Derya Özkaya Matraş Cannes’da konuştuğumuz bir şey vardı, bence Kristal Elma’yı da çok güzel tanımlayan bir slogan: Connected: We can create anything (Bağlantılı her şeyi yaratabiliriz)
Fergus O’Hare Yaratıcı olan herkesle, yaratan tüm beyinlerle iletişime geçmeye ihtiyacımız var çünkü biz de bu şekilde kendimizi geliştirip yaratabiliyoruz.
Burada bildiğimiz her şeyi bizim gibi olan herkesle paylaşıyoruz onlar da uyguluyorlar ve işlerini geliştiriyorlar. Bu yüzden bu festival çok önemli bence.