Microsoft’un önümüzdeki yıl karşılaşacağı en büyük zorluk şüphesiz ki bu inanılmaz büyüklükteki firmayı çekip çevirecek ve yeniliklere adapte edebilecek bir CEO bulmak olacak. Ancak Microsoft o kadar büyük ki artık noktaları arasındaki bağlantılar kopuyor görüntüsü veriyor. Bu da firmanın hantallaşmasına sebep oluyor. Özellikle de Nokia’yı satın alarak kendi markasıyla mobil cihazlar geliştirmeye kararı vermesi (ki bunun yıllar önce planlandığını düşünüyoruz) bu hantallığı had safhaya çıkaracak.
Microsoft tıpkı 2000’lerin başında olduğu gibi dijital dünyanın lideri olmak istediği, hatta bunun istekten ziyade bir iç güdüye dönüştüğü bariz. Hemen hızlıca bir göz atalım; Microsoft’un oyun konsolu var, dünyanın en büyük ikinci arama motoruna sahip, dev bir internet portalı var, yazılım işinde muazzam derecede büyük, kişisel bilgisayarlar için işletim sistemi ondan soruluyor, bulut bilişim servisleri ve uygulamlar sunuyor, tablet yapıyor… Saydığımız bu işlerin her biri başlı başına bir pazar ve dev Oracle bunlardan yalnızca birkaç tanesine odaklanarak bir servet yapıyor. Microsoft her yerde ve tüm Silikon Vadisi ile ayrı ayrı pazarlarda rekabet etmeye çalışıyor.
Pek fark edilmeyen bir ayrıntı söz konusu: IBM ve Samsung… Bu iki firma en az Microsoft kadar büyükler ancak iş modelleri yazılım devinden çok ama çok daha farklı. Mesela IBM’i ele alalım; PC bölümünü Lenovo’ya satarak yalnızca iş ve merkez teknolojiye odaklandı. Bu firma her yıl dünyanın patent şampiyonu oluyor ve tam bir bilim merkezi gibi çalışıyor. Yine Samsung da inanılmaz büyüklükte bir firma ancak bakıldığında işler o kadar sistematik ilerliyor ki buna şaşırmamak elde değil.
Microsoft’un sakin olup derin bir nefes alması lazım
Açık konuşalım, Steve Ballmer’ın ardından gelecek olan yeni CEO Microsoft’u büyütmeyi hedeflerse işler çok fena sarpa saracak. Ayrıca popüler ancak firmaya kâr getirmeyen Xbox ve Microsoft’un parasını sömüren Bing konusunda da bir şeyler yapılması gerekiyor. Normalde hantal olmayan firmalarda (Apple’ın Steve Jobs’lı dönemi gibi) bu tarz problemler ertelenemez. Sonuçta bu departmanlar kâr etmiyor, hatta zarar getiriyor. Bir de Surface RT’nin Microsoft’a 1 milyar dolara yakın para kaybettirmesi var tabii… Şu an bu tabletin yeni modeli üzerinde çalıştıkları söyleniyor; umarız tatsız olan ilk tecrübelerinden bazı dersler almışlardır.
Harvard Business School profesörlerinden David Yoffie, dev bir teknoloji holdingi olmanın çok zor olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Bu durum yönetmeyi çok zorlaştırıyor; bu da yeni CEO’nun için değil tüm Microsoft’un önündeki zorlu görev.”
Son olarak, Steve Ballmer’dan ’emekli olması istendikten sonra’, Microsoft Yönetim Kurulu yeni CEO konusunda tartışmaya başladı. Stephen Elop CEO koltuğunun en büyük adaylarından biri olarak öne çıkıyor. Zaten kendisi Nokia CEO’su olmadan önce uzun yıllar Microsoft’ta üst düzey yöneticilik yapmıştı. Ancak Microsoft’un 20 büyük yatırımcısından en az üçünün Ford CEO’su Alan Mulally’nin yeni CEO olmasını istediği söyleniyor. Yine aynı sayıda başka yatırımcı da Computer Sciences CEO’su Mike Lawrie’yi destekliyor. Sonuç olarak kim olduğu önemsiz, yeni Microsoft CEO’sunun önünde ‘mantıkla kol kola yürümesi gereken stresli bir yol’ olacak.