Stuff

İlk bakış | Mass Effect Andromeda

Bilim kurgu rol yapma türünün efsaneleşmiş serilerinden birisi olan Mass Effect’in yeni oyunu Andromeda, 21 Mart’ta oyuncularla buluştu. Bu buluşmadan birkaç gün önce ise internet oyun hakkında negatif yorumlarla doldu. Peki kısa bir süre öncesine kadar olumlu bir seyri olan Mass Effect Hype’ının şimdi tamamen negatife dönüşmüş olması ne kadar doğru? Andromeda gerçekten rezalet bir oyun mu? Bu oyuna para vermek yerine ondan uzak mı durmalısınız?

Oyun hakkında gelen ilk eleştirilerin odak noktasında aynı konu vardı; oyunun yüz ve beden animasyonları. Sonrasında eleştiriler sadece animasyonlarla sınırlı kalmadı, bir süre sonra hikaye ve genel oynanış da eleştirilerin hedefi oldu.

Yüz ve beden animasyonlarında gerçekten bir problem söz konusu. Bir oyunda grafiklerden ziyade oyunun genel deneyimini önemseyen birisi bile olsanız karşınızdaki oyunun 40 milyon dolarlık bütçesi olan devasa bir AAA projesi olduğunu bildiğiniz zaman konuya yaklaşımınız biraz daha az hoşgörülü olabiliyor. Evet Cora Harper’ın tüm galaksiye posta koyarcasına yürüdüğü sahneyi göreceksiniz ve evet Sara Ryder’ın bakışlarında cryosleep’ten sonra hala afyonu patlamamış gibi bir ifade var. Bioware ve EA kesinlikle bu konuya daha çok önem vermeli, gerekiyorsa oyunun çıkış tarihini ertelemeliydi. Ama tüm bunlara rağmen şunu söylemekte yarar var; oyunun animasyonları ve grafikleri internetin bahsettiği kadar da kötü değil.

Oyunun hikayesine gelirsek… Mass Effect gibi bir oyunun hikayesi hakkında yorum yapabilmek için oyunu sonuna kadar oynamakta fayda var, Mass Effect 3’ün sonunu hala hatırlıyoruz. Samanyolundan Andromeda’ya giden öncülerden olduğumuz oyunda amacımız samanyolu sakinlerinin kendilerine yeni evimiz diyebileceği, yaşam şartları en uygun gezegeni bulmak. Bu doğrultuda diğer Mass Effect’lerde “Spectre” iken Andromeda’da “Pathfinder” oluyoruz. Fakat biz 600 yıl önce yola çıkarken gözlemlediğimiz Andromeda, biz oraya varıncaya kadar çok değişmiş. Bir kere galaksiye ilk ulaştığımız anda devasa bir uzay bulutu(?) olan Scourge’a çarpıyoruz. İlk üçlemedeki Citidel’e benzeyen devasa uzay üssü Nexus ile iletişim kuramıyoruz ve normal koşullarda yerleşmemiz gereken ideal dünyamızın (Golden World) Remnant kalıntıları ve Kett yağmacıları tarafından yerle bir edildiğini görüyoruz. Binlerce insan cryo sleep’te yeni evlerine varmayı bekliyor ve kaynaklarımız hızla tükeniyor. Dolayısıyla ideal gezegenin bulunması için Andromeda içinde gizemli bir maceraya atılmak gerekiyor ve bu maceraya atılması gereken kişi de “Pathfinder” olarak biziz (en azından ilk bir saatten sonra). Maceranın sonunda bu gizemler nasıl açığa çıkacak Stuff ekibi olarak henüz bilemiyoruz fakat oyunda olduğumuz yere gelene kadar bizde oluşan izlenim olumlu oldu. Şu an için yan karakterlerin hikayeleri, Ramnent’ın ne amaca hizmet ettiğini, Scorgue’un neden galaksinin etrafını sardığını ve Kett’in neyin peşinde olduğunu merak ediyoruz (kaybolan ark’lardan bahsetmiyorum bile). Oyunun bu konular üzerinde merak uyandırabilmesi güçlü olduğu yönlerinden bir tanesi.

Oynanış tarafında ise çok ciddi bir değişiklik söz konusu değil. İlk göze batan farklılıklar diyalog seçeneklerimiz eskiden olduğu gibi Paragon ve Renegade yerine duygu durumları üzerinden oluşturulmuş. Aksiyon sırasında da siper alma otomatikleştirilmiş. Eski oyunlardan farklı olarak keşfettiğimiz bazı gezegenlerde, çeşitli koşulları sağladıktan sonra koloniler kurabiliyoruz. Eski dost Mako, Nomad olarak tekrar bizimle (dağ bayır gezerken delirmeye hazır olun!). Evet oynanışa eklenen, oynanışı zenginleştiren çok büyük değişikliklerden söz edemiyoruz fakat eski formülün bozulmadan korunmuş olduğunu söyleyebiliriz. Galaksi ekranı ise eski serinin heyecanını yaşatmayı başarıyor, ama gezegenler arası geçiş animasyonlarını atlayabilme özelliğine kesinlikle ihtiyaç var. Bu özellik eklenirken oyun içi menülere de belki el atarlar.

Mass Effect Andromeda eleştirilerini hak ediyor mu?

Evet, özellikle de oyunun arkasındaki firmaların Bioware ve EA gibi büyük firmalar olması ve oyunun devasa bütçeli bir AAA oyunu olmasından ötürü.

Mass Effect Andromeda eleştirilerinde topuzun ayarı kaçtı mı? 

Evet kaçtı, çünkü oyun bir Mass Effect oyununun bize vaat edebileceği her şeyi sağlamayı başarıyor. Tempest’in kontrolünü elimize alıp Andromeda’yı keşfe çıkmanızla sevdiğiniz Mass Effect tadını yakalıyorsunuz. İşin iyi yanı bu eleştirilere Bioware kayıtsız kal(a)madı ve 4 Nisan’da oyunu iyileştirmeye yönelik planlarını açıklayacaklarını duyurdu. Bir süre sonra serinin gerçek hayranları trollere teşekkür ederken bulabilir kendilerini. Efendim? Birisi Mass Effect 3’ün sonu mu dedi?

Mass Effect Andromeda alınmaya değer bir oyun mu?

Evet. Eğer bilim kurgu ve rol yapma etkili aksiyon seviyorsanız kesinlikle evet (zaten başka bir alternatifiniz bu günlerde yok). Uzay operalarına çok önem vermeyen ama yine de rpg sevdalısı birisiyseniz kafanızı Fallout 4’ten ya da Witcher 3’ten kaldırıp başka bir galaksiye yolculuğa çıkmak size iyi gelecektir. Tüm negatif yönlerine rağmen Mass Effect oldukça güzel bir oyun.

Mass Effect Andromeda hemen alınır mı?

Bioware’in 4 Nisan açıklamasını beklemekte fayda var. Oyunların düşük kalite ile yayınlanmasının en önemli sebeplerinden bir tanesi piyasaya çıkmadan önce ve/veya piyasaya çıkış sırasında gerçekleşen satışlar. Oyuncular preorder’ları ve tamamlanmamış oyunları almayı bıraktığı zaman EA gibi firmalar ister istemez yayıncılık stratejisini değiştirmek zorunda kalacaklar.

Son söz

Mass Effect Andromeda güzel bir oyun. Muhtemelen bir süre sonra yayıncının yapacağı iyileştirmelerle daha da güzel bir oyun olacak.