Gelmiş geçmiş en iyi 10 oyun kumandası

Eğer bize birazcık olsun benziyorsanız hayatınızın yüzlerce saatini oyun kumandaları tutarak geçirmiş olmalısınız. Ve tabii ki favorileriniz hakkında sağlam görüşleriniz vardır – bu demek oluyor ki az sonra bizden nefret etmeye başlayacaksınız.

En iyi gamepad ve joystick‘leri seçmek kolay iş değil. Kumandalar  yıllar geçtikçe daha karmaşık ve kabiliyetli hale geldi, aynı zamanda daha gösterişli ve kibar da oldular. Yine de, klasikler çok etkileyici ve bazı en güzel anılarımızın merkezinde yer alıyorlar.

Tüm değişkenleri göz önünde tutmak zor, ama biz yine de denedik: işte bizim gözümüzden gelmiş geçmiş en iyi 10 oyun kumandası. Umarız sizinkini kaçırmamışızdır!

 

10 ATARI 2600 JOYSTICK (1977)

stuff_atari_2600_joystick_controller

Bir çubuk ve bir tuş: bunlar Atari 2600’de pek çok oyunun tadını çıkarmak için ihtiyacınız olan tek şeylerdi. Tasarımın sadeliği oyunlar daha karmaşık ve hırslı hale geldikçe joystick’in tarihteki yerini garantiledi. Joystick’in CX10 veCX40 modellerinin ikisi de aynı çekirdek tasarımı paylaşıyordu, ve yıllar daha konforlu ve daha kabiliyetli kumandaları beraberinde getirse de, hiçbiri bu kadar ikonik olamadı.

 

9 NINTENDO GAMECUBE WAVEBIRD (2002)

stuff_nintendo_gamecube_wavebird_controller

Listedeki tüm gamepad’lerin arasından Nintendo GameCube kesinlikle en tuhaf olanı. Derin analog sırt tuşları, garip bir C-stick, ve büyük yeşil bir tuş ile N64 kumandasının deforme olmuş evrimi gibi. Yine de, ilk parti oyunlarla gayet iyi çalışmıştı ve hala Smash Bros. bağımlılarının favorisi olmayı sürdürüyor. Kablosuz WaveBird modeliyse güçlü sinyali ve dolgun yapısıyla gönülleri kazanmıştı.

 

8 XBOX ONE ELITE (2015)

stuff_microsoft_xbox_one_elite_controller

Standart Xbox One kumandası harika Xbox 360 gamepad tasarımına ufak tefek düzeltmeler yaparak muhteşem hissettiriyor – ama Elite bir üst seviye. Sarsıcı bir şekilde 150 dolara satılan Elite, yüksek kalite malzemelerden yapılmış ve özelleştirmeye açık şekilde tasarlanmış: birbiriyle değiştirilebilir d-pad, analog stick, çark ve diğer seçenekler. Bu ücreti gözden çıkardığınızı varsayarsak kesinlikle mükemmel.

 

7 WII REMOTE (2006)

stuff_nintendo_wii_remote_nunchuck_controller

Nintendo‘nun konsolu hakkında istediğiniz kadar söylenin, Wii Remote bir tasarım harikası. Bu ince, televizyon kumandası benzeri kumandaya tuşlar, hareket sensörleri ve işaretçi kontrolleri sığdırılmış, aynı zamanda bir old-school NES pad’i gibi de kullanabiliyor.

Dahası var; Nunchuk eklentisi analog stick’i ve ekstra tuşları ile daha gelişmiş oyunları oynanabilir kıldı. Wii herkesin tercih edeceği bir konsol değildi, ama Wii Remote herkesin en azından denemek isteyeceğini garantiledi.

 

6 PLAYSTATION DUALSHOCK (1997)

stuff_sony_playstation_1_dualshock_controller_new

N64 analog stick’lerin konsol oyununun yeni standardı olacağını ortaya koyduktan sonra, Sony Dual Analog gamepad’i ile arkasından geldi – ilk DualShock pad’i ile de tasarımını iyileştirdi.

O çekirdek tasarım modern gamepad’lerin taslağını oluşturdu, ve o kadar iyi tasarlanmıştı ki Sony, PS3 dönemine kadar onu neredeyse hiç değiştirmedi. Konforlu ve net, ve doğrusu hemen hemen mükemmel.

 

5 SUPER NINTENDO CONTROLLER (1991)

stuff_super_nintendo_controller

Nintendo‘nun orijinal iki tuşlu NES kumandası ve bu tatlı altı tuşlu Super Nintendo gamepad’i arasında dünyalar kadar fark var. Eklenen tuşlar televizyonunuzda daha sürükleyici tecrübeler vadeden yeni oyun deneyimlerinin önünü açtı ve kavisli tasarımı uzun oyun seansları için gerekli konforu sağladı. Ne yazık ki, Amerikalı oyuncular neredeyse herkesin sahip olduğu renkli tuşları sahiplendiler.

 

4 SEGA MEGA DRIVE SIX-BUTTON CONTROLLER (1993)

stuff_sega_megadrive_6_button_controller

Mega Drive 16-bit döneminde dövüş oyunu hayranlarının gözdesi olmuştu, ve bunun sebebi sadece Nintendo‘nun sensör kuralları değildi: bu altı tuşlu güzelliğin de bir o kadar payı var. Sadece orijinal Mega Drive kumandasının tuşlarını iki katına çıkarmakla kalmayıp, hepsini ön yüzeye koyarak oyun salonlarındaki oyunların sistemine daha da benzetti. Tabii bu durumun Street Fighter II‘de bir hayli yardımı dokundu. Hiç de şaşırtıcı olmayan bir şekilde, Saturn‘de de bu sade tasarım korundu.

 

3 NINTENDO 64 CONTROLLER (1996)

stuff_nintendo_64_n64_controller

Her ne kadar üç çatallı tasarım bu versiyondan sonra tekrarlanmasa da, Nintendo 64 kumandası üç boyutlu konsol oyununun iyileşmesine yardım eden analog stick’in piyasaya girişinde çok etkili olmuştu.

Bu kumanda sağolsun, Super Mario 64 ve GoldenEye 007 gibi harika tecrübelerimiz oldu ve yüzlerce saatimizi televizyona yapışmış şekilde geçirdik. Doğruya doğru, dünyanın en rahat kumandası değil, ama kesinlikle geliştiriciydi.

 

2 XBOX 360 CONTROLLER (2005)

stuff_microsoft_xbox_360_gamepad_controller (1)

Orijinal Xbox kumandası gereğinden fazla yanlış barındıyordu, neyse ki Controller S bu problemleri çözebildi. Ama Xbox 360 başlangıçtan itibaren gayet başarılıydı. Avuç içlerinizi fazla şişkin hissettirmeden doldurmayı başarıyor, analog stick’leri iyi pozisyonlandırılmış ve duyarlı, ana sayfa tuşuysa her zaman işe yarıyor. Fazla hafif d-pad’ini saymazsak, bu kumanda bir şampiyon.

 

1 PLAYSTATION 4 DUALSHOCK 4 (2013)

stuff_ps4_playstation_controller_dualshock_4

Bu listedeki diğer gamepad’ler açıkça tarihi etkiye sahip, ama iş geliştirme ve saf mükemmelliğe geldi mi, PlayStation 4‘ün DualShock 4 pad’ini tepeye koymamak çok zor.

Klasik DualShock tasarımının üstüne eklenerek yaratılmış bu kumandayı elinizden bırakmak istemeyeceksiniz: tam avuçlarınızın içine sığıyor, ama içinde bir ton fonksiyonellik (bir dokunmatik pad de dahil) bulunduruyor. Geleneksel gamepad’ler üretilmeye devam ettikçe, bu kumandayı tepeden ayırmakta bir hayli zorlanacaklar. Ama denediklerini görmek isteriz.

 

BONUS ÜNLÜ UZMANLAR

stuff_top_10_controllers_3extraones

Klasik gamepad ve joystick’lere odaklandığımız bu yazımızda, yıllarca favorimiz olmuş bazı ekstra aksesuarları anmadan edemedik: benzersiz bir oyun tecrübesi yaratmak için tasarlanmış özel kumandalar. İşte en iyilerinden üçü.

NES Zapper (1984)

Nintendo’nun bu ışık silahı teknolojisi şimdi size tarih öncesi gelebilir, ama Duck Hunt ve Hogan’s Alley zamanlarında tam bir efsaneydi.

Guitar Hero Guitar (2005)

Daha sonraları gitarlarda netlik ve kalite arttırıldı, ama orijinal PS2 gitarının çok fazla unutulmaz sahte rock eğlencesine yardımı dokunmuştu.

Steel Battalion Controller (2002)

Capcom eskiden çok sık risk alırdı, işte bunun en büyük örneği: Steel Battalion‘ın 40’a yakın tuşu ve ayak pedalları bulunan, devasa ve pahalı robot kumanda merkezi. Delilik.