E-ticaret hakkında doğru bilinen 5 yanlış

 e-ticaret-giris

Kabul edelim; e-ticaretin kolay yoldan para kazanma yolu olduğunu sandık. İnternet girişimleriyle uzaktan yakından alakası olmayan eşin dostun e-ticaret projelerine giriştiğini gördük. Neden? Belki de dijital başarı hikayelerinin çok süslü olarak insanlara sunulmasındandır. Dışardan bakıldığında e-ticaret girişimlerinin başarılı olması çok kolay görünüyor ve yine aynı bakış açısıyla yanlış yönde mantık yürütülüyor.

Aslında; bilgisayar başında gerçekleştirildiği için kolay sanılır ama değildir, bir internet sitesi yeterli sanılır ama daha fazlası gerekir, kolay para zannedilir ama özveri ister. Birçok kişinin en kolay yoldan para kazanma yolu olarak gördüğü e-ticaret uygulamaları, aslında dışarıdan görüldüğü gibi değil. E-ticaret konusunda doğru sanılan çok büyük yanlışlar var. Sanalpazar.com Genel Müdürü Cem Kesici en büyük yanlışları şu şekilde sıralıyor:

1.

Yanlış: Bir sitenizin olması e-ticarete başlamak için yeterlidir

Doğru: Sitenizin ziyaretçi çekebilmesi için inanılmaz çaba ve para harcamanız gereklidir

Bir e-ticaret sitenizin olması öncelikle ıssız bir çölde bir dükkan açmanız gibi bir şeydir. Ancak yolunu kaybeden gezginler size uğrayabilir. Az ya da çok ziyaretçi çekmeyi başardığınızda ise, onlara anlamlı ürünler sunabiliyor olmanız gerekir ki sizden bir şeyler satın alsınlar, çöldeki dükkanınızda kalorifer satmıyor olmalısınız mesela. Bu noktayı da aştığınızda, ziyaretçinize yani potansiyel tüketicinize gerek özellik, gerekse fiyat olarak anlamlı ürünler sunmayı başardınız. Peki size nasıl güvenip ödeme yapacaklar? Satın almayı düşündükleri ürünü acaba gerçekten yollar mısınız? Acaba resimlerde gözükenden başka bir ürün çıkabilir mi kargo paketinizden? Yani güvenilirliğinizi ispat etmelisiniz bir yandan da.

Başarısız olursanız büyük bir sorun yok. Ama başarılı olursanız başka sorunlar sizi bekliyor. Satışlarınız arttıkça, ürün tedariğinde sevkiyatına kadar birçok lojistik sorun sizi beklemektedir. Bu sorunlar da genellikle yatırımla yani para ile aşılacak niteliktedir. İş akışınızın bu noktadan sonrası artık yeni ekonomi değildir, bildiğiniz satış ve dağıtım şirketlerinin yüz yüze olduğu geleneksel sorunlar sizin de sorununuzdur artık. Eğer sermayeniz veya karlılığınız yeterli değilse lojistik sorunları aşmak asla mümkün olmayabilir.

2.

Yanlış: E-ticaret için büyük bir sermaye gerekli değildir

Doğru: Teknolojik gereksinimler hiç bitmez ve sandığınızdan çok daha büyük bir finansman gereksinimi oluşturur

Hobi düzeyinde kalacaksanız e-ticaret için büyük bir sermaye gerekli değildir. Ama ülkemizin e-ticaret pastasından bir pay almak istiyorsanız, tereddütsüz söyleyebilirim ki; milyonlarca liraya ihtiyacınız var. Hem başlangıç yatırım sermayesi olarak hem de işletme sermayesi olarak.

İş modeliniz B2C ise, belli ürünlerde hızlı sevkiyat için stok yapabilmeniz gerekir, bu bir finansman gerektirir. Başka bir iş modeli ile çalışıyor olsanız da, çok değerli çalışanlarınızın -sektörün yeniliği nedeniyle deneyimli çalışan bulmak zordur ve bu çalışanlar genelde yüksek maliyetlidir- maliyetlerini daha başlangıçtan itibaren taşımanız gerekir.

E-ticaretin internet gibi bir teknolojinin ulaştığı en son noktalardan birinin üzerine kurulduğu genelde hep ihmal edilir. Siz ticaret yapıyor da olsanız, teknoloji dünyasında iş yapıyor olduğunuz için teknolojik gereksinimler hiç bitmez ve sandığınızdan çok daha büyük bir finansman gereksinimi oluşturur.