Konsept otomobillerin çoğunun yolculuğu, otomobil fuarlarındaki dönen platformlarda sona eriyor. Kimileri de, yeni fikirleri üretim bandına sokabilecek kadar şanslı oluyor. Rafa kaldırılmış ya da yola çıkmış fark etmez; konsept otomobiller ilginçtir ve kimisi geleceğin neye benzeyeceğini fısıldar. Şimdi, kemerlerini bağla ve asla yola çıkmayan en iyi konsept otomobillerin tarihinin keyfini çıkar…
ÖNCÜLER
Otomotiv sektörünün ilk çılgın çocukları bunları ortaya çıkarmadan önce, sektör tekdüzeliğin pençesindeydi
1938
Buick Y Job
Nedir?
“Pek sıra dışı değilmiş” diye hayıflanma; Harley Earl’ün tasarladığı, dünyanın ilk konsept otomobiline bakıyorsun.
Peki neden?
Büyük Buhran’ın ardından, otomobil üreticileri halkın dikkatini çekmeye ihtiyaç duyuyordu. Deneysel projelerde genellikle kullanılan X yerine, Y Job adını alan bu otomobil, ABD ve ötesinin otomobil tasarımı anlayışını değiştirdi. Sana şu an pek bir sıradan gelse de, başlı başına tasarımı ve açılır kapanır farları, 1938’in güzel insanları için tahmin edebileceğinden çok daha şok ediciydi.
‘OHA!’ Metre: 7/10
1960
Pininfarina X
Nedir?
İtalyanlar’ın, Firebird III (sağda) gibi çılgın Amerikan konseptlerine yanıtı.
Peki neden?
Tekerlerin garip konumunun sebebi sürüklemenin azaltılmak istenmesi. Pininfarina X, 0,23 ile bugün bile etkileyici sayılan bir değere ulaşmayı başardı. Uzay çağının mühendisleri, Sputnik ile heyecanlanan ve uzaylıları bekleyen nesle göre bir otomobil ortaya çıkardı. Sonuç olarak, Jetgiller’den George’un aracına benzeyen X, aşırı konsept otomobiller furyasının ilklerinden biri olarak yol yüzü göremeden rafa kaldırıldı.
‘OHA!’ Metre: 9/10
1959
General Motors Firebird III
Nedir?
GM’in çılgın konsept üçlemesinin sonuncusu; tasarımı Chevy ile Cadillac’ı bir hayli etkilemişti.
Peki neden?
Rus Sputnik uzaya giden ilk insan yapımıydı ve ABD 60’larda uzaya çıkmayı kafaya koymuştu. Eğer astronot değilsen, uzaya gidemezdin fakat bu otomobil ile uzay deneyimini yaşayabilirdin. Firebird konseptlerinin üçü de gaz türbinli otomobillerdi. Firebird III, Whirlfire GT-305 isimli motorla çalışıyordu. Yedi kanatlı gövdesi tamamen titanyumdu, direksiyon yerine kumanda koluna ve yönlendirme sistemine sahipti.
‘OHA!’ Metre: 10/10